ایا کودکان اوتیسم خوب میشوند

فراوانی و شیوع اوتیسم در جوامع به چه میزانی است؟

بیماری های جسمی:تعدادی از بیماری ها مثل عفونت های دستگاه تنفس فوقانی و سایر عفونت ها بالاتر از حد مورد انتظار است. دوست داشتم برای کودکم یک لباس مرد عنکبوتی سفارش بدم تا برای جشن تولدش تمامیتی خاص داشته باشد. همچنین نشانه های گوارشی مثل یبوست و اسهال متناوب در این کودکان شایع می باشد.در DSM-4 یک دسته اختلالات وجود داشت به نام نافذ رشد که چون ناهنجاری ها و اختلالات مشترکی داشتند و جنبه های مختلف زندگی کودک را تحت تاثیر می گذاشتند به این نام نامگذاری شدند.

ایا کودکان اوتیسم خوب میشوند

اختلال آسپرگر

این دسته که اوتیسم با عملکرد برتر نیز نامگذاری می شوند در مقایسه با کودکان اوتیسم از گفتار و زبان طبیعی تر و نیز مشکلات اجتماعی خفیف تری برخوردارند. نمرات هوش کلامی این افراد برتر از هوش غیرکلامی اینهاست. علایم این کودکان تا قبل از سنین مدرسه به سختی تشخیص داده می شود. با ورود کودک آسپرگر به مدرسه مشکلات ارتباطی و تعاملی بیشتر مشهود می شود. بعضا علایم وسواس و نظم و ترتیب در بسیاری از امور و انعطاف پذیری کم در آنها به چشم می خورد. ممکن است کودک آسپرگر علاقه خاصی به حیطه های نجوم، باستان شناسی و جغرافیا نشان دهد.

بازی کودکان اوتیسم چگونه است؟بازی در میان اوتیسمی ها نسبت به سایر کودکان تنوع، خلاقیت و هدفمندی کمتری دارد. بازی های نمادین را انجام نمی دهند و بیشتر اشیا را بدون هدف دستکاری می کنند. بازی یک کودک اوتیستیک بیشتر شامل کوبیدن و ردیف کردن اشیا به صورت یکنواخت و بدون خلاقیت می باشد. تغییر مکان وسایل و اسباب بازی ها در این کودکان ممکن است موجب ترس و اضطراب و قشقرق شود.بسیاری از کودکان اتیسم حرکات کلیشه ای و یکنواختی در یک عضو خاص از بدن نشان می دهند و یا حرکاتی که یکی از حواس آنها را درگیر کند، انجام می دهند. بعضا محققین این رفتارهای کلیشه ای را به وجود نارسایی های حسی ارتباط می دهند. برای مثال کودکی که در حس لامسه اختلال دارد، رفتار کلیشه ای به صورت خراشیدن پوست با دست یا اشیا و مالش پوست را نشان می دهد.

استعدادهای خاصی که کودکان اوتیسم در بعضی زمینه ها به نمایش می گذارند، به چه شکلی است؟در بسیاری از متون پزشکی و کم توانی ذهنی با توجه به توانایی های برجسته ای که در بین افراد اوتیسم دیده می شود، به آنها لقب دانشمندان کودن را می دهند. حدود 10 درصد افراد طیف اوتیسم در برخی از توانایی ها برجستگی خاصی را به نمایش می گذارند. انواع استعدادهای برجسته در این گروه شامل ریاضیات و به ویژه محاسبات، موسیقی، هنر، حافظه، جغرافیا و… می باشد. این افراد غالبا استعداد برجسته خود را در سنین 4 تا 10 سالگی به نمایش می گذارند. طبق پژوهش ها بسیاری از رفتارهای وسواسی، اشتغالات ذهنی و رفتارهای تکراری در کودکان اوتیسم با نبوغ و توانایی های آنها ارتباط دارد.

کاردرمانی در کودکان اوتیسم چگونه کمک می کند؟ این لباس مرد عنکبوتی قرمز و سیاه قابل شستشو است و نگهداری آسانی دارد.همانطور که پیش تر عنوان کردیم مشکل در برقراری ارتباط و استفاده از زبان به عنوان یکی از ملاک های اصلی در تشخیص اوتیسم یاد می شود. کودکان اتیسم اساسا در استفاده از نمادهای کلامی ناتوانند. زبان این کودکان معمولا گنگ و نامفهوم بوده و بیشتر به شکل صداهای نامفهوم و با محتوای ارتباطی اندک می باشد. همچنین اوتیسمی ها در استفاده از مفاهیم به جای آنچه نمی بینند و نمی شنوند( مفاهیم انتزاعی) مشکل دارند.

موسیقی درمانی چیست و چگونه می تواند به کودکان اتیسم کمک کند؟در واقع موسیقی درمانی استفاده اصولی و سازمان یافته از موسیقی یا فعالیت های آن در درمان و مداخلات اوتیسم است و توسط کادر درمانی آموزش دیده انجام می شود. موسیقی درمانی به مراجعین در دستیابی به اهداف درمانی کمک می کند. در کودکان اوتیسم نیز به دلیل ارتباطات بسیار محدود کلامی و همچنین انجام رفتارهای تکراری و خودفرورفتگی هایی که بعضا مشاهده می شود، روند درمان پزشکی خیلی کند پیش می رود. موسیقی از طریق ایجاد ریتم های گوناگون به عنوان یک روش مفید از طریق ایجاد ارتباط غیر کلامی ریتمیک کمک می کند.

تمرینات جسمی که توسط درمانگران به کودکان اتیسم ارایه می شود، چه تاثیراتی دارد؟از تمرینات فیزیکی به عنوان یکی از اصلی ترین و موثرترین درمان های اوتیسم یاد می شود. مطالعات انجام شده عنوان می کنند که تمرینات در کاهش رفتارهای کلیشه ای، پرخاشگری، خودآزاری و رفتارهای تخریبی موثر واقع می شوند. تمرینات فیزیکی استرس و اضطراب را کاهش داده و موجب بهبود خواب و حافظه می شوند. همچنین این روش درمانی علاوه براینکه عوارض جانبی ندارد، به سهولت و در محیط های مختلف از جمله خانه و مدرسه قابل استفاده می باشد. تمرینات باید مطابق با دستور درمانگر و حداقل 3 تا 4 بار در هفته تکرار شوند.

بیماری اوتیسم چیست؟اوتیسم یا درخودماندگی یک بیماری پیچیده ی عصبی – رفتاری و از جمله است که شامل اختلال در تعاملات اجتماعی، رشد کلامی و مهارت های ارتباطی همراه با رفتارهای سخت و تکرارشونده است و به دلیل گستردگی علایم، آن را اختلال طیف اوتیسم می نامند. این بیماری اختلال در طیف وسیعی از علایم و مهارت ها در سطوح مختلف را شامل می شود.درجات مختلف این بیماری می تواند از یک اختلال ساده که تا حدودی زندگی طبیعی بیمار را محدود می کند، تا یک ناتوانی شدید که به مراقبت های اساسی نیاز دارد، گستردگی داشته باشد. کودکان مبتلا به اوتیسم در برقراری ارتباط مشکل دارند و قادر به فهم افکار و احساسات دیگران نیستند، بنابراین در بیان احساسات خود از طریق کلمات، رفتارها، حالات صورت یا لمس کردن دچار مشکل هستند.

کودکان اوتیسم چه خصوصیاتی دارند؟خصوصیات و ویژگی های زیر ممکن است که در افراد اوتیسمی دیده شود. درواقع این ویژگی ها بیشتر در کودکان اوتیسمی دیده می شوند. اگر از خود می پرسید که علایم اوتیسم در کودک دو ساله چیست، ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید.در نظر داشته باشید که کودکان اوتیسمی بسیار حساسند. مثلا ممکن است در مواجهه با صدا، لمس، بو یا دیدن مناظری که برای دیگران عادی است، دچار مشکلات جدی و یا دردناکی شوند. همچنین این کودکان ممکن است حرکاتی تکرارشونده و تقلیدی مانند تاب خوردن، قدم زدن یا دست زدن را انجام دهند و واکنش های غیرعادی نسبت به مردم یا وابستگی شدیدی به اشیا دارند.

کودکان اوتیسمی در برابر تغییرات معمول زندگی مقاومت داشته یا با رفتارهای پرخاشگرانه به خود آسیب می رسانند.ممکن است گاهی اوقات اصلا متوجه افراد، اشیا یا اتفاقات اطراف خود نشوند. برخی از این کودکان ممکن است دچار تشنج شوند و اولین تشنج آن ها در زمان بلوغ باشد. به علاوه برخی مبتلایان به اوتیسم تا حدودی دچار اختلالات شناختی هستند، اما برخلاف دیگر اختلالات شناختی که با تاخیر رشد در تمامی زمینه ها شناخته می شود، اوتیسمی ها مهارت های مختلفی دارند. به طور مثال ممکن است فرد در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل است، اما در زمینه های دیگر مانند طراحی، ساخت موسیقی، حل مسایل ریاضی یا حفظ کردن مطالب مهارت بسیار بالایی دارند و در تست های هوش غیرکلامی دارای هوش متوسط یا بالایی هستند.

علت اوتیسم چیست؟عامل اوتیسم دقیقا مشخص نیست، اما محققان معتقدند که اختلال در بخش هایی از مغز که مسیول تفسیر پیام های دریافتی از اندام های حسی و پردازش گفتار در مغزاست، منجر به اوتیسم می شود. همچنین هیچ شواهدی مبنی بر تاثیر محیط روانی اطراف کودک مانند مراقبان او بر ایجاد اوتیسم وجود ندارد.ژنتیک: اوتیسم با سابقه ی خانوادگی مثبت، ارتباط دارد، محققان ترکیب خاصی از ژن ها را عامل آن می دانند.سن بالا: اما عوامل دیگری مانند سن بالای پدر یا مادر شانس ابتلای کودکان به اوتیسم را افزایش می دهد.

برخی داروها: استفاده از برخی داروها و مواد شیمیایی در زمان بارداری مانند داروهای ضد تشنج، مصرف مشروبات الکلی نیز شانس ابتلای فرزند به اوتیسم را افزایش می دهد.اختلالات متابولیسمی: اختلالات متابولیسمی مانند دیابت یا چاقی مادر حتی باعث افزایش احتمال ابتلای کودک به اوتیسم می شود.نقص آنزیمی: در برخی موارد اوتیسم به دلیل برخی اختلالات مانند فنیل کتونوریای درمان نشده ( نقص متابولیکی مادرزادی که به دلیل کمبود آنزیم فنیل الانین هیدروکسیلاز، سطح فنیل الانین در خون افزایش یافته همچنین ادرار و تنفس آن ها بوی کپک می دهد) و سرخچه رخ می دهد.

مداخلات درمانی سودمند شامل موارد زیر هستند. پیش از خرید لباس مرد آهنی بچه گانه ، بهتر است بازار را برای مقایسه قیمت و کیفیت محصولات مختلف بررسی کنید. تحلیل رفتار کاربردی: مربی در ابتدا سعی می کند که پیرامون رفتارهای خاص فرد مبتلا به اوتیسم و تاثیر محیط بر این رفتارها و نحوه ی یادگیری اطلاعاتی به دست آورد و هدف این درمان تقویت رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای منفی است. همچنین می تواند به بهبود ارتباطات، حافظه، تمرکز و عملکرد تحصیلی کمک کند. مربی می تواند با تجزیه و تحلیل رفتارهای فعلی و آموزش گام به گام رفتارهای جدید، باعث بهبود عملکرد فرد مبتلا و همچنین اطرافیان او شود.

رویکرد مبتنی بر روابط و تفاوت های فردی و توسعه ای: درمانی که بیشتر با نام فلورتایم شناخته می شود. در این روش کودک و والدین با هم در زمین بازی قرار می گیرند و به فعالیت هایی که کودک دوست دارد، مشغول می شوند. اجازه می دهند که کودک بازی را هدایت کند که منجر به توسعه ی توانایی های کودک می شود. از طریق این مشارکت، یک کودک مبتلا به اوتیسم، ارتباطات دو طرفه و پیچیده، تفکر احساسی و صمیمیت، چگونگی کنترل خود و ارتباط با محیط پیرامون را یاد می گیرد. همچنین در روش تحلیل رفتار کاربردی نیز جهت حمایت از درمان از این رویکرد استفاده می کنند.

کار درمانی و اقدامات حمایتی برای اوتیسمی ها:کاردرمانی: به کودک مبتلا به اوتیسم کمک می کند تا مهارت های روزمره ی زندگی مانند پوشیدن لباس بدون کمک دیگران، رعایت نظافت و بهداشت و سایر مهارت های حرکتی را یاد بگیرد. آموزش این مهارت ها به کسب استقلال او کمک می کند. افراد مبتلا به اوتیسم این حرکات را به مدت 30 تا 60 دقیقه خارج از جلسات درمانی تمرین می کنند.آموزش پاسخ محور: هدف از این درمان تقویت انگیزه جهت یادگیری و برقراری ارتباط در کودکان اوتیسم است و درمانی مبنی بر بازی است که بر تقویت طبیعی متمرکز است. به عنوان مثال، اگر کودک یک ماشین اسباب بازی بخواهد و خواسته ی خود را از راه مناسبی بیان کند، آنها به جای یک پاداش غیرمرتبط مانند آبنبات، ماشین اسباب بازی را دریافت می کنند. این اقدام باعث تشویق کودکان اوتیسم به شروع تعاملات اجتماعی می شود و تنها به آنها پاسخ می دهند.

مداخله در توسعه ی روابط: این درمان متمرکز بر اهمیت تفکر پویا یا توانایی انعطاف پذیری افکار و موقعیت های پردازشی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به اوتیسم است. هدف این نوع مداخله شامل درک دیدگاه های دیگران، تغییر پردازش و دریافت اطلاعات از چندین منبع به طور همزمان، نظیر بینایی و شنوایی، بدون احساس سردرگمی است.گفتار درمانی: به چالش های ارتباطی که افراد مبتلا به اوتیسم با آن مواجه می شوند، کمک می کند. این کمک ها ممکن است شامل تطبیق احساسات با حالت چهره، یادگیری نحوه تفسیر زبان بدن و پاسخ به سوالات باشد. گفتار درمان نیز ممکن است سعی کند تناقضات تون صدا را آموزش دهد. همچنین به فرد کمک کند که سخن و وضوح صدای خود را تقویت کند

به عنوان والدین کودکان اوتیسم چه مواردی را باید مدنظر داشته باشیم؟فراموش نکنیم کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم نیز همانند سایر کودکان می توانند یاد بگیرند. این کودکان نیز حق زندگی با آرامش، آموزش و استفاده از امکانات جامعه را دارند. خانواده ها باید علاوه بر داروهایی که پزشک تجویز می کند، از خدمات توانبخشی که توسط کلینیک های تخصصی ارایه می شوند نیز استفاده کنند. ارتباط با درمانگران و آموزش اصول رفتار با کودک در موقعیت های مختلف و همچنین انجام تمرینات و توصیه های متخصصین توانبخشی، در منزل از مهم ترین اقداماتی است که خانواده باید انجام دهد تا به نتایج مطلوب دست یابد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ایا کودکان اوتیسم خوب میشوند" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ایا کودکان اوتیسم خوب میشوند"، کلیک کنید.