ریشه علت بی حس شدن انگشتان دست راست چیست؟

علت بی حس شدن انگشتان دست راست

روزانه بیماران زیادی به کلینیک ما مراجعه میکنند که می خواهند علت بی حس شدن انگشتان دست راست خود را بدانند و برای درمان بی حس شدن انگشتان دست راست خود اقدام نمایند. بی حس شدن انگشتان دست راست باعث سوزن سوزن شدن و خارش دست میگردد. در این حالت فرد احساس میکند کسی انگشتان را با سوزن به آرامی لمس می کند. علت بی حس شدن انگشتان دست راست را باید جدی گرفت زیرا در مواردی علامتی از سکته، آسیب های نخاعی، دیسک گردن و گرفتگی عصب است.

ریشه علت بی حس شدن انگشتان دست راست چیست؟

در صورت عدم توجه به این علائم و مراجعه نکردن به پزشک، امکان پیشرفت بیماری وجود دارد و درمان را پیچیده تر میکند همچنین صدمات جبران ناپذیری به سلامت شما وارد خواهد کرد.  خوشبختانه درمان زود هنگام میتواند از این عوارض جلوگیری کند. در ادامه بیشتر با علت بی حس شدن انگشتان دست راست ایجاد آن آشنا می شویم.

ریشه علت بی حس شدن انگشتان دست راست چیست؟

ریشه علت بی حس شدن انگشتان دست راست چیست؟

بی حسی دست ها با سوزن سوزن شدن و خارش همراه است که به آن اصطلاحا پارستزی میگویند (پارستزی به حالت گزگز شدن، مورمور شدن، بی حسی و سوزن سوزن شدن در بدن را میگویند. اغلب در انگشتان دست، پاها و یا بازوها دیده می شود) هر عاملی که سبب فشار یا آسیب به سیستم عصب رسانی دست شود، باعث احساس بی حسی می شود. به طور کلی هر دست سه عصب عمده و اصلی دارد به نام: 

    ♦عصب مدین

    ♦عصب رادیال 

    ♦عصب اولنار 

 به این ترتیب عواملی که باعث فشار به این سه عصب می شوند میتوانند باعث ایجاد بی حسی در دست گردند.

14 عامل مهم در علت بی حس شدن انگشتان دست راست

بی حس شدن انگشتان دست راست میتواند نشانه ای از طیف گسترده ای از بیماری ها، اختلالات، یا هر شرایطی باشد که باعث فشار یا آسیب به اعصاب دست می شود.

در برخی موارد، بی حسی انگشتان دست راست علائم یک بیماری جدی و تهدید کننده سلامتی است که باید در اسرع وقت توسط پزشک متخصص بررسی شود.

چند علت رایج بی حس شدن دست عبارتند از: 

    ♦سندرم تونل کارپ

    سندرم تونل کارپ Carpal tunnel syndrome یا فشار روی عصب مدین در کانال مچ دست یکی از رایجترین علل بی حس شدن انگشتان دست راست است.

    در سطح کف دست عصب از یک کانال استخوانی و لیگامانی عبور میکند. هر عاملی که این کانال را تنگ کند باعث فشار بر عصب و ایجاد بی حسی در دست می شود. این عصب مدین نام دارد و مسئول عصب رسانی به سه انگشت شست، اشاره و انگشت میانی است. 

    در صورتیکه بی حسی، درد و ضعف در این سه انگشت دارید احتمال درگیری عصب مدین و بیماری سندرم تونل کارپ یا سندرم تایپیست وجود دارد.

    ♦دیسک گردن

    هر بیماری و مشکلی که در دیسک گردن باشد به عصب ها فشار می آورد. فشار به عصب های گردن باعث درد در کل دست ) شانه، بازو، آرنج، ساعد، مچ دست و انگشتان دست ( می شود. پس اگر درد منتشر شونده به همراه بی حسی در دست، بازو و آرنج دارید احتمال دارد که دچار بیماری دیسک گردن یا آرتروز گردن شده باشید. 

    ♦گیر افتادن یا فشرده شدن عصب اولنار 

    گیر افتادن عصب اولنار از ناحیه گردن شکل میگیرد و تا نوک انگشتان دست ادامه پیدا میکند. در بیشتر مواقع عصب اولنار در آرنج تحت فشار قرار می گیرد که باعث بی حسی و ضعف در انگشت کوچک دست می شود. 

    اگر دچار درد و بی حسی در انگشت کوچک دست هستید و این درد به کل دست منتشر می شود ممکن است عصب اولنار شما دچار مشکل شده باشد. این درد بسیار آزار دهنده است. 

    ♦سکته و آسیب های مغزی و نخاع

    هرگونه تومور، سرطان و هر چیزی که باعث آسیب در مغز و نخاع شود میتواند علت بی حس شدن انگشتان دست راست باشد. 

    آسیب به مغز و یا طناب نخاعی می تواند باعث آسیب های حسی یا حرکتی به صورت موقت یا دائم شود. این آسیب ها در هر قسمت از مغز یا نخاع ایجاد شود عوارض مختلفی برای بیمار خواهد داشت. 

    ♦بیماری ام اس

    بیماری اسکلروز یا همان ام اس یک اختلال خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن به ماده ای که در اطراف رشته های عصبی وجود دارد حمله می کند. آسیب به این عصب ها مشکلات متعددی برای بیمار بوجود 

    می آورد که یکی از آنها بی حسی و عدم توانایی دست ها است.  در این حالت بیمار بی حسی منتشر شونده را احساس میکند همچنین اختلال تعادل نیز ممکن است به وجود آید. 

    ♦عفونت هایی مانند سیفلیس

    سیفلیس معمولا در برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده منتقل می شود. سیفلیس یک عفونت باکتریایی است.

    در مرحله پیشرفته سیفلیس بی حسی دست ها ایجاد میشود.

    ♦عوارض جانبی شیمی درمانی

    ♦کمبود ویتامین 12B

    ♦بیماری رینود

    بیماری رینود باعث میشود عروق کوچکی که خون را به پوست میرسانند باریک شود وجریان خون رسانی به صورت کامل انجام نمیشود. بیماری رینود باعث بی حسی دست میشود. 

    ♦دیابت

    بیماری به نام نوروپاتی دیابتی می تواند منجر به آسیب عصبی در پا و دست شود. در این بیماری معمولاً ابتدا بی حسی پا را تجربه خواهید کرد.

    ♦روماتیسم مفصلی

    آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است که باعث تورم، حساسیت به لمس و درد در مفاصل می شود.

    این وضعیت همچنین می تواند منجر به گزگز، بی حسی و سوزش دست شود.

    ♦شکستگی مچ دست

    شکستگی هایی قدیمی و شکستگی هایی که بد جوش میخورند باعث فشار به عصب مدین می شوند. این امر موجب گزگز، درد و ایجاد سندرم تونل کارپ می شود. 

    ♦فیبرومیالژیا 

    نوعی اختلال است که فرد احساس درد اسکلتی و عضلانی در نقاط مختلف بدن احساس میکند. یکی از علائم فیبرومیالژیا حساسیت بیش از اندازه به لمس پوست است که باعث ایجاد درد میشود.

    ♦عوارض جانبی برخی داروها

    بعضی از داروها می توانند باعث آسیب عصبی شوند که معمولاً بر روی اعصاب محیطی تأثیر گذاشته و باعث بی حسی و گزگز در اندام های انتهایی مانند دست و پا می شوند.

سوالات متداول:

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو سبب بی حس شدن انگشتان دست راست می‌شود؟

دکتر میر می گوید ، اگر تنیس باز  هستید – یا در هر فعالیتی که به پیچ خوردن مکرر دست یا آرنج نیاز دارد – مشارکت می کنید، طبق گفته دکتر میر، این بیماری از ساییدگی یا ضعیف شدن تاندون هایی که روی آرنج شما می پیچند، بوجود می آید. در حالی که مشکل تنیس البو به صورت درد در آرنج یا بازو احساس می شود ، علائم اولیه احساس گزگز و بی حسی در دستان شما است. اگر هرکدام از این حالات را تجربه کردید،  استراحت کنید و فعالیت را متوقف کنید. اگر این حس دوباره برگشت ، به بهترین فوق تخصص مچ دست مراجعه کنید.

سندرم تونل کارپالعلت بی حس شدن انگشتان دست است؟

دکتر میر می گوید یکی از مهمترین دلایل بی حسی دست و انگشتان دست، سندرم تونل کارپ است – (وضعیتی که در آن عصب مدیان که در ناحیه بازو و دست شما قرار دارد از ناحیه مچ دست شما محکم می شود). او می گوید: “این مشکل برای افرادی كه وقت زیادی را صرف كار با رایانه می كنند بسیار رایج است.” به خصوص اگر هنگام کار،  مجبور شوید مچ دست خود را روی لبه یا سطح سخت قرار دهید .

علاه بر بی حسی ، علائم تونل کارپال  یک یا چند انگشت – به ویژه انگشت شست ، انگشت اشاره و میانه متورم یا سوزن سوزن می شوند. دکتر میر می گوید ، اگر این علائم را دارید به بهترین فوق تخصص دست مراجعه کنید. اگراین مشکلدرمان نشود ، ممکن است برای درمان به جراحی تونل کارپال احتیاج داشته باشید. همچنین توجه به این نکته مهم است که وقتی سندرم تونل کارپل در هر دو دست رخ می دهد ، ممکن است بیانگر یک مشکل دیگری باشد. به عنوان مثال ، آرتریت روماتوئید ، یک بیماری خود ایمنی که به مفاصل حمله می کند ، می تواند با سندرم تونل کارپ همراه باشد.

آیا اختلالات تیروئیدعلت بی حس شدن انگشتان دست راست است؟

دکتر میر می گوید: “اختلال تیروئید می تواند منجر به بی حسی دست شود.” در صورت عدم تشخیص و درمان ، تیروئید کم کار ( کم کاری تیروئید)  می تواند منجر به آسیب به اعصابی شود که اطلاعات را بین مغز و نخاع و بقیه بدن منتقل می کنند. به این دلیل است که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون های مهم برای این عملکردها خارج نمی کند. به خصوص اگر علائم دیگری تیروئید کم کار مانند ریزش مو ، افزایش وزن و احساس سرما به طور مداوم دارید- وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید.

داروها جهت درمان بی حس شدن انگشتان دست

برخی از داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی شایع باعث بی حسی ، احساس غیر عادی و گزگز شدن دست و پا شوند. متداول ترین آنها شامل داروهای شیمی درمانی یا درمان های HIV  است. اما سایر داروهای رایج مانند داروهای ضد الکل ، داروهای فشارخون یا قلب ، داروهای ضد عفونت و درمان های پوستی (مانند داپسون) نیز باعث بی حسی و گزگز شدن قسمت هایی از بدن شده است. اگر فکر می کنید این مشکل به دلیل استفاده از دارو است، به پزشک اطلاع دهی تا یا دوز دارو را کاهش دهد  یا جایگزینی برای آن پیدا کند.

آیا کمبود ویتامین B12 علت بی حس شدن انگشتان دست راست است؟

بدن شما برای تولید گلبول های قرمز خون و اعصاب سالم به ویتامین B12 – ماده مغذی ای که به راحتی در گوشت ، تخم مرغ ، مرغ و لبنیات یافت می شود – نیاز دارد. کمبود شدید ویتامین B12 ، همچنین به عنوان کم خونی مخرب شناخته می شود و هنگامی اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی B12 را از غذاها جذب نکنید ، و باعث ایجاد یک سری علائم مانند خستگی ، مشکلات تعادل ، نفس تنگی ، سرد شدن دست و پا ، سردرد ، و حتی احساس گزگز و در صورت کمبود منجر به آسیب عصبی و بی حسی در دست ها می شود.

در حالی که سوزن سوزن شدن دستها نشانه بزرگی از کمبود B12 است ، اما ویتامین D ، B6 و سایر کمبودهای مواد مغذی نیز می توانند باعث سوزن سوزن شدن شوند ، بنابراین برای اطمینان از یک برنامه درمانی مناسب با متخصص مورد نظر صحبت کنید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ریشه علت بی حس شدن انگشتان دست راست چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ریشه علت بی حس شدن انگشتان دست راست چیست؟"، کلیک کنید.