تاثیر رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی

هر رنگ تشکیل شده از رنگدانه، رزین، حلال، خشک کن یا ماده سخت کننده می باشد. در هر صورت هیچ لزومی ندارد که تمام این مواد در یک رنگ وجود داشته باشند. بر عکس در اغلب رنگ ها مواد اولیه فوق برای به وجود آوردن یک رنگ نهایی به تنهایی کافی به نظر نمی رسد. بلکه به هر ترتیب این مواد هر کدام از اجزا مواد اصلی رنگ بشمار میروند و ترکیب رنگ ها می تواند زیبایی را در طراحی داخلی بیافریند.

تاثیر رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی

دریافت خدمات ساختمانی از جمله از شرکت رویال پینت

ترکیب رنگ ها چگونه است؟

در ادامه آنچه که گفته شد، یک ترکیب کننده رنگ می تواند از مواد اضافه شونده، به عنوان ابزار اصلی بر اصلاح و بهبود رنگ استفاده کند. در صورتی که از مواد فوق به طرز صحیحی در ساخت رنگ استفاده شود می تواند بدون هیچگونه افزایشی در قیمت رنگ و کاهش کیفیت، رنگ مناسبی را تولید نمایید. بنابراین مواد اضافه شونده در رنگ یک جز لازم از رنگ ها را تشکیل می دهند.

اصول همرنگ کردن مطابق با نمونه داده شده

قبل از استفاده از رنگ و شروع به رنگ آمیزی ، نیاز به مخلوط کردن و ساختن رنگ مطابق با نمونه داده شده می باشد. در صورت مخلوط نشدن کامل رنگ با رنگدانه و یکنواخت نبودن آن ، امکان دارد که رنگ پس از پاشیده شدن به صورت همرنگ با نمونه داده شده در نیاید.

در هنگام مخلوط کردن رنگ با تینر یا ماده رقیق کننده و همچنین ترکیب رنگدانه جهت همرنگ کردن رنگ با نمونه، میبایستی رنگ با دقت به وسیله مخلوط کن که قبلا گفته شد مخلوط شود تا نتیجه حاصل شده دقیقا با نمونه دریافتی همرنگ باشد.

یکی از کار های بسیار مشکل در رنگ امیزی برای طراحی داخلی مغازه ، همرنگ کردن و جور کردن رنگ ها می باشد . رنگ آمیزی تمام سطوح کار مشکل نیست ولی اگر بخواهیم قسمت های از سطح را همرنگ نمونه داده شده در آوریم با مشکل مواجه خواهیم شد. بدلیل اینکه ممکن است رنگ قبلی تیره یا روشن تر از رنگ مطابق با نمونه باشد و یا اینکه رنگ قبلی در نتیجه عوامل جوی، تابش آفتاب و عوامل خارجی کمی رنگ پریده باشد. به عنوان مثال رنگ زرد و قرمز خیلی زود شفافیت خود را از دست می دهند.

هنرمند می تواند رنگ هایی را کشف کند و از مخلوط آنها رنگ هایی دیگر را بوجود آورد. بنابراین نتایج بسیار مختلفی از این ترکیبات حاصل می شود. مخلوط کردن رنگ چیزی است که مبتدیان اغلب از انجام آن ترس دارند و فکر میکنند کار دشواری است.

بدترین حالت ترکیب، رنگ به صورت خاکی در می آید. اگر شما نمی خواهید رنگ هایتان را هدر دهید اینکار را با خساست انجام دهید و رنگها را بسیار کم درست کنید تا ترکیب رنگی دستتان بیاید.

بیشتر بخوانید:

اموزش ترکیب رنگ ها

استفاده از رنگ تیره برای روشن کردن: کمی از رنگ تیره برای بدست آوردن رنگ روشن استفاده کنید. برای مثال، همیشه آبی را به رنگ سفید اضافه کنید و سپس اگر خواستید تیره تر شود از آبی بیشتر استفاده کنید. این کار بهتر از این است که یک رنگ آبی داشته باشید و بخواهید با سفید آن را روشن کنید.

همین امر موقع مخلوط کردن رنگ مات و شفاف نیز اتفاق می افتد. بنابراین در چنین موردی نیز کمی از رنگ مات به رنگ شفاف اضافه کنید. رنگ مات دارای قدرت و نفوذ بسیار بیشتری نسبت به رنگ شفاف است.

در ترکیب رنگ ها با هم از کاردک استفاده کنید و به یاد داشته باشید ترکیب زیاد رنگ، رنگ را کدر میکند .

در ترکیب رنگ ها برای طراحی داخلی اداری کمی هم از رنگ مکمل آن، به رنگ اضافه شود تا رنگ شما خام نباشد و به اصطلاح رنگ پخته شود. اما این اضافه کردن رنگ بر ماهیت اصلی رنگ نباید تغییری ایجاد کند. به عنوان مثال اگر آسمان را میخواهیم آبی کنیم در ترکیب رنگی آبی و سفید، کمی هم زرد بکار ببریم. رنگ مکمل از روی چرخه رنگ و مقابل هر رنگ مشخص میشود.

ترکیب رنگ های اصلی

رنگهای گرم : قرمز – زرد – نارنجی

رنگ های سرد : آبی – سبز – بنفش

ترکیب قرمز با رنگ های دیگر

قرمز کم + آبی = نیلی
قرمز زیاد + آبی = سرخابی
قرمز + سفید = صورتی
قرمز + سیاه = جگری
قرمز زیاد + زرد + آبی = خرمایی
قرمز کم + زرد + آبی = قهوه ای

ترکیب آبی با رنگ های دیگر

آبی + زرد = سبز
آبی + قرمز = بنفش
آبی+ سیاه = سرمه ای
آبی + سفید= آبی آسمانی
آبی + سیاه +سفید = طوسی

ترکیب زرد با رنگ های دیگر

زرد + قرمز= نارنجی
زرد + آبی= سبز
زرد + سفید = نخودی
زرد کم + آبی + سفید = فیروزه ای
زرد + آبی کم + سفید = لیمویی
زرد زیاد + آبی + سفید کم = مغز پسته ای

ترکیب دیگر رنگ ها و نتایج آن

صورتی + زرد = کرمی
آسمانی + سیاه + طوسی
قهوه ای + زرد + سفید = اکر
زرد + سفید + قهوه ای + اکر = طلایی
آبی + زرد + سفید = ارغوانی
سبز + قرمز = بلوطی ( شکلاتی)
زرد + سیاه کم + سفید = سیر
سیاه کم + زرد + آبی = یشمی
زرد + آبی کم + قرمز کم = رنگ گونه
سیاه + سفید = انواع خاکستری
زرد + سفید + آبی = ارغوانی
آبی + زرد + سفید = سبز روشن
آبی + زرد = سبز روشن خنثی
سفید + قرمز + زرد + قهوه ای = رنگ معمولی صورت

ترکیب رنگ مرجانی (رنگ سال 2019)

قرمز + پودر صدفی = مرجانی

ترکیب رنگ آبی کلاسیک (رنگ سال 2020)

سرمه ای + قرمز جگری کم = آبی کلاسیک

 

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تاثیر رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تاثیر رنگ در طراحی و دکوراسیون داخلی"، کلیک کنید.