لزوم احیای نگاه تحولی در حوزه روابط عمومی – خبرگزاری اوبیکو | اخبار ایران و جهان
به گزارش خبرنگار اوبیکو، مالک رحمتی ظهر شنبه در اولین جلسه هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، با اشاره به تاریخچه نهاد روابط عمومی در ایران، گفت: روابط عمومی جزو جایگاه هایی است که اهمیت و تاثیر آن در نظام اداری کشور به خوبی درک نشده بود، اما امروزه با توجه به سرعت تحولات در حوزه اطلاع رسانی، مدیریت افکار و جنگ روایت ها، اهمیت روابط عمومی بیش از پیش برای مدیران دستگاه ها روشن شده است.
وی با بیان اینکه اطلاع رسانی و اقناع سازی با نگاه اداری و سنتی امکان پذیر نیست، افزود: در نسل جدید روابط عمومی، با جنگ روایت ها مواجه هستیم و اگر روایت درست و سریع از خدمات و تلاش های نظام اداری و اجرایی نداشته باشیم، تمام توان روابط عمومی صرف اصلاح روایت های زرد و بی اساس می شود.
استاندار آذربایجان شرقی، سرعت عمل را اولین اصل در روایت خدمت دانست و گفت: روابط عمومی ها باید روایت اول را جدی بگیرند، در غیر این صورت، روایت های دیگران که با برنامه و حساب شده صورت می گیرد، روابط عمومی های ما را راهبری خواهند کرد و روابط عمومی ها کاری جز واکنش و اصلاح روایت های نادرست نخواهند داشت.
وی بر لزوم احیای نگاه تحولی در حوزه روابط عمومی تاکید کرد و گفت: نگاه تحولی مهم تر از تجهیزات و امکانات فیزیکی است و اگر روابط عمومی ها چنین نگاهی نداشته باشند، مرجعیت خود را نزد افکار عمومی از دست خواهند داد.
رحمتی افزود: اگر توانستیم نوع نگاه و تفکر خود را در حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی تغییر دهیم یقیناً موفق خواهیم بود، در غیر این صورت معلوم نیست که با سرعت تحولات پیش رو، چه اتفاقی در حوزه اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی خواهد افتاد.
رحمتی از هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان خواست تا نیازها و مطالبات این حوزه را در قالب یک برنامه مدون علمی و عملیاتی ارایه کنند تا به عنوان مطالبات مدیریت ارشد استان به صورت مکاتبه و در جلسات شورای اداری و شورای برنامه ریزی به مدیران دستگاه های اجرایی ابلاغ شود.
وی با اشاره به بندهایی از اساسنامه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، گفت: اهداف و چشم اندازهای تعیین شده در این اساسنامه، نیازمند داشتن نقشه راه و تعریف پروژه ها و اقدامات عملی و مصداقی و الزام دستگاه ها به اجرایی کردن آنهاست.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین تسلط بر ابزار روز و زبان هنر را برای فعالان حوزه روابط عمومی ضروری دانست و گفت: روابط عمومی ها برای اطلاع رسانی درست، ناگزیرند شناخت درستی از مخاطب داشته باشند و تولیدات خود را با نوآوری، جذابیت و هنرمندانه ارایه کنند.
وی، اقناع سازی را مرحله بعد از اطلاع رسانی برشمرد و گفت: روابط عمومی ها، حلقه رابط مردم و مسیولان هستند و باید این رابطه را به صورت دوسویه برقرار کنند که لازمه این کار، شناسایی ذایقه مخاطب و پاسخ قانع کننده به شبهات و سوالات مخاطبان است.
رحمتی ادامه داد: اگر کار اطلاع رسانی و اقناع سازی درست انجام شود، می توانیم انتظار داشته باشیم که روابط عمومی ها به مرحله جریان سازی، گفتمان سازی و جلب همراهی افکار عمومی برسند و این همان شرط اساسی برای توسعه و پیشرفت است.
وی با بیان اینکه پیشرفت، نیازمند هم فکری و پذیرش عمومی جامعه است، افزود: اگر نگاه جامع به حوزه روابط عمومی و اطلاع رسانی نداشته باشیم و در نتیجه جریان سازی اتفاق نیفتد، اجرای پروژه های توسعه، امکان پذیر نخواهد بود؛ لذا حوزه روابط عمومی، عنصر اساسی برای فراهم کردن زمینه توسعه و پیشرفت جامعه است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی و دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان هم در این جلسه با ارایه گزارشی از عملکرد دوره های پیشین این شورا، گفت: شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی از سال 1380 تشکیل شده و در مدت فعالیت خود، اقدامات موثری در راستای ارتقای جایگاه روابط عمومی ها داشته است.
محمد عزیزی راد، برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران و کارشناسان روابط عمومی، برگزاری جلسات تبیینی و برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر استان بعد از وقفه ای 11 ساله را از مهم ترین اقدامات شورای هماهنگی روابط عمومی های استان برشمرد.
وی همچنین آشنا نبودن مدیران دستگاه ها با حوزه رسانه و اطلاع رسانی، اهمیت ندادن به جایگاه روابط عمومی ها و متناسب نبودن جایگاه سازمانی و اعتبارات و امکانات حوزه روابط عمومی با مسیولیت ها و وظایف آن را ازجمله چالش های این حوزه عنوان کرد.
اعضای هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های آذربایجان شرقی نیز در سخنان خود بر لزوم رسانه باوری مدیران، ارتقای جایگاه سازمانی روابط عمومی، تخصیص اعتبارات و امکانات متناسب و سامان دهی افکارسنجی و مخاطب شناسی در مجموعه دستگاه های اداری و اجرایی تاکید کردند.
در این جلسه احکام اعضای اصلی و بازرس هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان توسط استاندار آذربایجان شرقی اعطا شد.
گفتنی است براساس نتیجه انتخابات هیات رییسه این شورا که در آذر ماه سال 1402 برگزار شد، آقایان امیر کریم زاد شریفی، حسن اسدزاده شهیر، مهدی حافظ زاده، امیرعلی روزگار، وحید تاج اوبیکو، صابر صادقیان و اصغر وثوقی به عنوان اعضای اصلی و خانم زهرا اسمعیل پور به عنوان بازرس انتخاب شدند.
شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، شورایی حرفه ای است که با ریاست استاندار تشکیل می شود و حوزه فعالیت آن منحصر به روابط عمومی سازمان ها، ادارات کل، نهادها، شرکت ها، شهرداری ها، دانشگاه ها و موسسات دولتی در سطح استان است.
دانش افزایی مدیران و کارکنان روابط عمومی، تقویت گفتمان نظام و تبیین سیاست ها و فعالیت های دولت، افزایش کارآمدی روابط عمومی ها در جهت تحکیم ارتباط میان دولت و مردم و تدوین چارچوب مناسب برای اطلاع رسانی، نظرسنجی، ارتباطات عمومی و تبلیغات پیشرفته ازجمله اهداف این شورا به شمار می رود.
هیات رییسه شورای هماهنگی روابط عمومی های استان متشکل از 9 نفر است که دو عضو آن شامل استاندار به عنوان رییس و مدیرکل روابط عمومی استانداری به عنوان دبیر، ثابت بوده و 7 نفر باقی مانده با رای مستقیم مجمع عمومی به مدت 2 سال انتخاب می شوند.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "لزوم احیای نگاه تحولی در حوزه روابط عمومی – خبرگزاری اوبیکو | اخبار ایران و جهان" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "لزوم احیای نگاه تحولی در حوزه روابط عمومی – خبرگزاری اوبیکو | اخبار ایران و جهان"، کلیک کنید.